Phishing
Phishing is een veelvoorkomend fenomeen op het internet waarbij fraudeurs achter je persoonlijke gegevens trachten te komen. Vaak wordt het slachtoffer via een e-mail naar een valse website gelokt, die soms zelfs moeilijk te onderscheiden is van de echte website. Je wordt dan gevraagd om gebruikersnaam en paswoord in te geven, of zelfs bankgegevens.
Wat moet je doen als je een verdacht bericht ontvangt?
Klik zeker NIET op de link, open geen bijlage die eventueel mee gestuurd wordt. Verwijder het bericht en maak je prullenmand leeg.
Mocht je toch op de link geklikt hebben en informatie doorgegeven hebben, verander dan zo snel mogelijk je paswoord (overal waar je dit paswoord gebruikt).
Heb je bankgegevens doorgegeven, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bankkantoor.
Phishing mails kan je altijd melden via
verdacht@safeonweb.be.
In geval van twijfel over de echtheid van een bericht kan je ons telefonisch contacteren op 02/334 00 00 of via mail op
info@vandenborre.be.
Hoe herken je phishing mails?
Frauduleuze e-mails zijn vaak héél goed nagemaakt, maar bevatten vaak toch een aantal elementen waardoor een alarmbelletje kan afgaan:
• Als het bericht te mooi is om waar te zijn, is het dat vaak ook.
• Behalve via onze newsletters nemen we geen contact met jou op zonder dat er een voorafgaande reden is (een recente aankoop, een herstelling bij onze dienst na verkoop, een vraag die je ons gesteld hebt, ...)
• Phishing mails bevatten vaak taalfouten.
• Controleer de afzender en de domeinnaam, deze wijken vaak lichtjes af van de echte versie.
Je vindt ook meer informatie over phishing en internetfraude op
www.safeonweb.be.