Herstellingsvoorwaarden
1. Afgifte defecte toestellen
Voor tv en groot huishoudelectro is een tussenkomst aan huis in België mogelijk. Voor herstellingen onder waarborg worden geen verplaatsingskosten aangerekend. Eventuele kosten van gebruik van een ladderlift zijn echter steeds ten laste van de klant. Hetzelfde geldt voor kosten van uitbouw van te herstellen en van integratie van herstelde inbouw-, onderbouw- of geïntegreerde toestellen. Voor herstellingen buiten waarborg worden verplaatsings- en vervoerkosten aangerekend volgens de tarieven die beschikbaar zijn in de winkel.
Alle andere toestellen moeten voor herstelling binnengebracht worden in onze winkels. De toestellen moeten volledig leeg- en schoongemaakt zijn, alle toebehoren verwijderd en de persoonlijke gegevens opgeslagen.
In het toestel geblokkeerde voorwerpen worden mits voorafgaand verzoek en voor zover mogelijk terugbezorgd, als zij op de herstellingsbon zijn beschreven.
De klant moet de nodige identificatiegegevens (wachtwoord, pincode, bitlocker- of icloud-ID, enz.) meedelen om de herstelling te kunnen uitvoeren. Als deze gegevens ontbreken, is de herstelling in bepaalde gevallen onmogelijk of kan het gebeuren dat het toestel geformatteerd moet worden en de klantgegevens op het apparaat verdwijnen.
2. Bruikleentoestellen
In bepaalde gevallen, en voor zover voorradig, krijgt de klant de beschikking over een bruikleentoestel. Hiervoor wordt een waarborgsom aangerekend. Als de klant het bruikleentoestel niet terugbrengt binnen de afgesproken termijn, zal een vergoeding per dag vertraging worden aangerekend. Ook in geval van beschadiging, diefstal of verlies is een schadevergoeding verschuldigd, gelijk aan de marktprijs van het toestel.
3. Termijn
De termijn nodig voor de herstelling, te goeder trouw vastgesteld, is louter indicatief en vormt geen essentiële voorwaarde van de overeenkomst. Wij zijn niet aansprakelijk voor de leveringstermijnen van de wisselstukken. Eventuele kosten wegens niet-beschikbaarheid van toestellen in herstelling worden nooit vergoed.
4. Afhaling/levering herstelde toestellen
Elke klacht betreffende zichtbare schade aan herstelde goederen dient, om in acht genomen te worden, schriftelijk geformuleerd te worden op de begeleidende documenten op het ogenblik van de levering of afhaling. Hetzelfde geldt voor schade veroorzaakt door onze leveraars of techniekers.
De klant heeft 90 dagen tijd om de herstelde toestellen op te halen of te laten leveren. Nadien kunnen de toestellen gerecycleerd worden met toepassing van de geldende wetgeving.
5. Garantie
Op alle herstellingen geldt een waarborg van drie maanden, voor zover het eenzelfde defect betreft en dit niet veroorzaakt is door een verkeerd gebruik.
6. Toepasselijk recht
Elk geschil is onderworpen aan het Belgisch recht. Enkel de Belgische rechtbanken zijn bevoegd.
Voor herstellingen buiten de waarborg geldt bovendien:
7. Onderzoekskosten
Bij afgifte van het toestel door de klant of tussenkomst aan huis rekenen wij steeds onderzoekskosten aan (zie de tarieven in de winkel). Deze worden verrekend met de herstellingskosten. Onderzoekskosten worden echter nooit terugbetaald, zelfs niet als geen herstelling plaatsvindt (op vraag van de klant, omdat het toestel economisch of technisch onherstelbaar is, omdat er geen wisselstukken meer verkrijgbaar zijn, enz.).
8. Kostprijs van de herstelling
Voor kleine herstellingen wordt een maximumbedrag meegedeeld aan de klant, waarmee hij vooraf akkoord gaat, en wordt de herstelling meteen uitgevoerd. Voor grotere herstellingen wordt een bestek opgemaakt en vindt de herstelling pas plaats na toestemming van de klant.
Als tijdens het nazicht van het toestel blijkt dat de panne veroorzaakt is door een gebrek aan onderhoud, kunnen reinigingskosten aangerekend worden.
9. Bestek
De prijzen vermeld in onze bestekken blijven één maand geldig. Onze bestekken worden steeds opgesteld onder voorbehoud van de kosten voor de vervanging van wisselstukken, waarvan het defect slechts tijdens de herstelling wordt vastgesteld. In dat geval wordt een tweede bestek ter goedkeuring voorgelegd aan de klant.
10. Beschikbaarheid van wisselstukken
Wanneer bepaalde wisselstukken, noodzakelijk voor de herstelling van het apparaat, niet meer verkrijgbaar zijn, kan de gehele of gedeeltelijke onbruikbaarheid van het toestel niet verhaald worden op Vanden Borre.
11. Oude wisselstukken/onherstelbare toestellen
De wisselstukken die bij herstelling vervangen worden en de onherstelbare toestellen, zullen enkel aan de klant terugbezorgd worden als die daar formeel om verzoekt bij afgifte van zijn defect toestel en mits betaling van de eventuele vervoerkosten en de kosten voor de hermontage van het toestel.
12. Betaling
De betaling van de herstellingskosten gebeurt
contant bij de ophaling in de winkel of de levering aan huis van het herstelde toestel of aan de technieker bij een tussenkomst aan huis. In uitzonderlijke omstandigheden kunnen wij betalingen per overschrijving toestaan. In dat geval rekenen wij echter steeds 15 euro administratiekosten aan.
Deze voorwaarden gelden vanaf 01/01/2024