Een probleem met je smartphone? Onze oplossingen!

Laadt je smartphone niet meer op? Werkt je toestel veel te traag? Of heb je hem per ongeluk in bad laten vallen? We helpen je graag om je probleem met je smartphone op te lossen. Volg onze tips!
20200427_telesales_hp_desk_nl.jpg
20201117_smartphone_01.jpg

Mijn smartphone laadt niet op

Je smartphone is al uren aan het opladen en toch blijft de batterij op een laag pitje. Of misschien laadt hij helemaal niet meer op. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

1. De oplader is beschadigd

De adapter en de kabel zijn essentieel om je smartphone op te laden. Als één van deze twee beschadigd is, zit er niets anders op dan een nieuwe lader te kopen. Kies voor een lader van hetzelfde type als je vorige: hetzelfde merk, dezelfde voltage, ... Sommige laders zijn totaal niet geschikt voor jouw smartphone en zullen hem alleen maar meer beschadigen.

Ligt het aan de adapter of aan de kabel? Even checken: verbind de kabel met een ander toestel, bijvoorbeeld met je laptop. Als hij hier wel werkt, dan ligt het misschien aan je adapter. Steek dan een andere kabel in de adapter en kijk of alles nu wel werkt. Tip: haal meteen een tweede lader in huis. Zo heb je altijd een reserve-lader en blijf je bereikbaar.

20201117_smartphone_03.jpg

2. De USB-poort is vuil

Soms heeft het laadprobleem van je smartphone niets met de adapter of de kabel zelf te maken. De schuldige zou wel eens de USB-poort kunnen zijn. Het metaaltje van de USB-poort in je smartphone is lichtjes verschoven. We raden je aan om je smartphone binnen te brengen in één van onze winkels. Probeer vooral niet zelf het probleem op te lossen, want misschien zorg je zo voor meer schade. 

Of is er teveel stof in je USB-poort? Je steekt je smartphone vaak in je broekzak of in je tas om hem mee te nemen. Zo stapelen de stofdeeltjes zich op in en rond je toestel. De oplossing: gebruik een persluchtfles om hem te reinigen. Vooral geen tandenstoker, want die kan het moederbord van je toestel beschadigen.

20201117_smartphone_04.jpg

3. De batterij is versleten

Ligt het niet aan de adapter, de kabel of de USB-poort? Dan ligt het misschien wel aan de batterij dat je smartphone niet meer goed oplaadt. Op sommige smartphones vind je een optie waarmee je de kwaliteit van je batterij kan testen. Vaak bevindt deze optie zich bij de instellingen in het tabje ‘Batterij’. Zo heb je toch enig idee over de levensduur ervan. Voer deze handeling niet te vaak uit, want dat is ook niet ideaal.

We geven je nog graag twee tips mee om de levensduur van je batterij optimaal te houden:

1. Laad je batterij tot maximum 80 % op. Zo voorkom je dat je batterij warm wordt.
2. Laad je toestel niet heel de nacht op terwijl jij geniet van een welverdiende nachtrust want dan geraak je snel boven de 100 %. En dit zorgt dan weer voor een overbelaste batterij die minder lang meegaat.

20201117_smartphone_05.jpg

Mijn smartphone werkt supertraag

Webpagina’s die te lang laden, spelletjes die blokkeren midden in de actie, apps die maar niet open gaan,… een trage smartphone is heel vervelend. Wat kan je doen om hem toch sneller te laten werken?

1. Voer af en toe een backup uit om het geheugen van je smartphone vrij te maken. Zo blijft je telefoon ook snel werken.
2. Maak extra ruimte vrij door apps die je niet (meer) gebruikt te verwijderen. Ook al gebruik je sommige apps niet, toch zijn ze soms actief op de achtergrond en gebruiken ze veel energie.
3. Vraagt je telefoon om een update? Doen! Vaak komen met updates verschillende verbeteringen en oplossingen op bugs, waardoor je toestel sowieso sneller wordt.

20201117_smartphone_07.jpg

Oeps, mijn smartphone is in het water gevallen

Gebruik je smartphone niet in de keuken of in de badkamer. Vochtige plaatsen kunnen je toestel namelijk aantasten. Nam je je smartphone toch mee naar de badkamer of naar het toilet. Ook al ben je voorzichtig, een ongelukje is snel gebeurd. Hij valt in bad of in de wc-pot ...

1. Haal je smartphone snel uit het water zodat er geen water meer kan binnendringen.
2. Schakel hem zo snel mogelijk uit.
3. Verwijder de beschermhoes, eventueel de batterij en indien mogelijk de simkaart.
4. Droog je smartphone en alle onderdelen met keukenpapier of een handdoek.
5. Plaats je smartphone in een kom met ongekookte rijstkorrels en laat hem een 2 à 3 dagen drogen in de kom.
6. Probeer hem na een paar dagen opnieuw in te schakelen. Laadt hem zeker niet op voor je dit doet.

Gelukt? Super!

Niet gelukt?

Breng je smartphone binnen in één van onze winkels. Onze specialisten proberen je zo goed mogelijk verder te helpen. Indien er in je toestel een kortsluiting ontstaan is, dan heb je waarschijnlijk nood aan een nieuwe smartphone. Denk dan misschien aan een waterdicht model.

Meer advies