Melitta probleemoplossingsgids

Heb je een mooie Melitta espressomachine? Dan heb je geluk! Maar een probleempje belet je om hem goed te gebruiken? Geen paniek, Vanden Borre helpt je oplossingen te vinden.
20200427_telesales_hp_desk_nl.jpg
20230630_Melitta_small_1.jpg

Hoe start ik mijn koffiemachine goed op met de app?

Om je te helpen goed met je koffiemachine overweg te kunnen, heeft Melitta een applicatie ontwikkeld, Melitta Companion, die je direct op je smartphone kan downloaden.

Deze app biedt een aantal voordelen:

  • Heerlijke koffierecepten, geïnspireerd door de expertise en knowhow van Melitta.
  • Stap-voor-stap instructies om je door het ontkalkings- en reinigingsprogramma te leiden voor een optimaal gebruik van je machine.
  • Ondersteuning om na te gaan of alle functies van je machine in perfecte staat zijn en instructies voor het oplossen van eventuele problemen.
  • Een platform voor directe uitwisseling met de klantenservice van Melitta.
  • Toegang tot de online shop voor al je navullingen van koffie en onderhoudsproducten.

Wat moet ik doen als ik geen verbinding kan maken met de app?

Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • De app werkt via Bluetooth.Controleer of je smartphone is uitgerust met deze functie en of deze is geactiveerd.
  • Het toestel wordt gereset naar de standaardinstellingen. Koppel het toestel voor de eerste keer met je smartphone.
  • Je smartphone bevindt zich buiten de ontvangstzone. Breng hem dichterbij, want hij moet zich op maximaal 5 tot 10 meter van het toestel bevinden.
  • Er is al een andere smartphone aangesloten. Sluit de app op de smartphone die al verbonden is.

20230630_Melitta_small_2.jpg

Wat moet ik doen als mijn Melitta koffiemachine niet start?

Kijk of het apparaat correct aangesloten is op het stroomnet. Controleer ook of de aan/uit-schakelaar op "ON" staat. Als de machine correct is aangesloten en nog steeds niet start, kan er een elektrisch probleem zijn. Neem in dat geval contact op met de klantenservice van Melitta via de app of kom langs in de winkel met je toestel.

20230630_Melitta_small_3.jpg

Wat moet ik doen als de kwaliteit van mijn koffie niet goed is?

Geval 1: de koffie smaakt bitter


Bittere koffie kan het gevolg zijn van overextractie. Probeer de zettijd te verkorten door een grovere maling te gebruiken of de hoeveelheid gebruikte koffie aan te passen. Zorg er ook voor dat je de machine regelmatig schoonmaakt, vooral de extractiekamer, om alle resten te verwijderen die de smaak van de koffie kunnen beïnvloeden.

Geval 2: de koffie smaakt slap

Koffie die lijkt op afwaswater wordt mogelijk veroorzaakt door te weinig extractie. Probeer de zettijd te verlengen door een fijnere maling te gebruiken of de hoeveelheid gebruikte koffie te verhogen. Zorg er ook voor dat je vers water van goede kwaliteit gebruikt om je koffie te zetten.

Geval 3: de koffie is lauw


Controleer eerst of de machine goed is voorverwarmd voor het brouwen. Sommige Melitta-machines hebben een automatische voorverwarmingsfunctie. Controleer ook of het waterreservoir voldoende gevuld is en of het water warm is. Als het probleem aanhoudt, kan er een storing zijn in het verwarmingssysteem van de machine en is het raadzaam contact op te nemen met de klantenservice van Melitta.

20230630_Melitta_small_4.jpg

Wat moet ik doen als mijn Melitta koffiemachine lekt?

Lekkage kan door verschillende factoren worden veroorzaakt. Controleer eerst of alle onderdelen, zoals het waterreservoir en de filterhouder, correct bevestigd zijn. Kijk ook of de afdichting in goede staat is, want die kan je vervangen. Als het lek aanhoudt, kan er een probleem zijn met de interne afdichtingen of leidingen. Neem in dat geval contact op met de klantenservice van Melitta.

20230630_Melitta_small_5.jpg

Wat moet ik doen als de koffie niet doorstroomt?

Als de koffie niet doorstroomt, ga dan eerst na of er genoeg water in het reservoir zit en of het goed geplaatst is. Controleer ook of de bonen goed gemalen zijn door licht op het koffiebonenreservoir te tikken. Als er een vreemd voorwerp in de molen zit, neem dan contact op met de klantenservice. Als de koffie nog steeds niet doorstroomt, kan het probleem in de afzuigkamer zitten.

Wat is de afzuigkamer?

De afzuigkamer van een Melitta koffiemachine is waar de gemalen koffie naartoe wordt gebracht om met heet water te worden gezet, wat zorgt voor een aromatisch en smaakvol kopje koffie. Gewoonlijk bevindt hij zich boven een papieren of metalen filter, dat de gemalen koffie tijdens het koffiezetten vasthoudt.

Geval 1: de afzuigkamer is geblokkeerd


De hendel is omlaag en je ziet het gat links van de hendel.

Oplossing 1: de punt zit rechts en de inkeping is bovenaan? Dit betekent dat hij niet vergrendeld is. Aarzel niet om kracht te gebruiken, zelfs als de hendel los is.

Oplossing 2: de punt zit links? De afzuigkamer is van binnenuit vergrendeld. Haal de hendel naar beneden en start de machine.

Werkt het nog steeds niet? In de gebruiksaanwijzing die je vindt in je Mijn Vanden Borre-account, staat de procedure voor het resetten van de as door op twee knoppen te drukken.

Geval 2: de afzuigkamer valt niet meer terug op zijn plaats


Oplossing 1: Controleer of de vergrendelingshendel van de afzuigkamer goed is vastgezet. Als je aan de achterkant een harde rubberen stop aantreft, verwijder deze dan en vervang de afzuigkamer zonder de zwarte stop. Vervolgens kan je in de winkel een nieuwe stop bestellen.

Oplossing 2: De aandrijfas staat niet in de juiste positie. Schakel in dit geval het toestel uit en weer in. Druk de toetsen voor het zetten van 1 en 2 kopjes tegelijkertijd in gedurende twee seconden. De aandrijfas wordt in positie gebracht. Plaats vervolgens de afzuigkamer terug en zorg ervoor dat deze goed vergrendeld is.

Werkt het nog steeds niet? In de gebruiksaanwijzing die je vindt in je Mijn Vanden Borre-account, staat de toetsencombinatie die je kunt indrukken.

Geval 3: de melding "Zetgroep terugplaatsen" verschijnt op het scherm


Oplossing 1: Het volstaat om de hendel naar beneden te draaien.

Oplossing 2: Haal de afzuigkamer uit de machine en controleer aan de achterkant van het toestel of de harde zwarte rubberen stop in het gat is blijven steken. Verwijder deze en plaats de afzuigkamer zonder stop terug in de machine. Vervolgens kan je in de winkel een nieuwe stop bestellen.

Werkt het nog steeds niet? In de gebruiksaanwijzing die je vindt in je Mijn Vanden Borre-account, staat de procedure voor het resetten van de as door twee knoppen in te drukken.

20230630_Melitta_small_6.jpg

Wat moet ik doen als de doorstroming traag is?

Een doorstroomprobleem kan te wijten zijn aan een verstopping in de afzuigkamer of filterhouder. Zorg ervoor dat je de machine regelmatig schoonmaakt en verwijder eventuele koffieresten. Voer indien nodig een ontkalkings- of reinigingsprogramma uit.

Controleer ook of het papieren of metalen filter correct is geplaatst en de koffiestroom niet blokkeert.

Een andere verklaring is dat de maling te fijn is. In dat geval zet je de molen op een fijnere maling.

20230630_Melitta_small_7.jpg

Wat moet ik doen als het probleem in de wateropvangbak zit?

Het kan gebeuren dat de koffie in de wateropvangbak loopt en niet door de schenktuiten. In dat geval moet je de afzuigkamer schoonmaken. Controleer ook of het probleem in het afvoerventiel zit. Zo ja, dan kun je het beste een nieuw ventiel bestellen in de winkel.

Het is echter normaal dat er water in de bak loopt telkens als de machine wordt in- en uitgeschakeld.

20230630_Melitta_small_8.jpg

Wat moet ik doen als er een probleem is met het scherm?

Geval 1: de symbolen voor reinigen en stand-by knipperen afwisselend

Oplossing 1 : Het probleem bevindt zich in de afzuigkamer, die ontbreekt of verkeerd geplaatst is. Zorg ervoor dat deze correct is geplaatst.

Oplossing 2 : er een overloop is in het warmhoudvak. In dit geval schakel je het toestel uit en weer in door op de Aan/Uit-toets te drukken. Herhaal indien nodig deze handeling totdat de stand-bymodus wordt weergegeven. 

Geval 2: de bedieningstoetsen knipperen continu


Waarschijnlijk is dit een systeemfout. Schakel in dat geval het apparaat uit en weer in door op de aan/uit-knop te drukken. Als dit niet helpt, breng het toestel dan terug naar de klantendienst.

Geval 3: Op het scherm verschijnt “Koffiebonen aanvullen” terwijl het reservoir vol is

De oorzaak van dit probleem is waarschijnlijk dat de bonen niet in de molen vallen. Als dit het geval is, tik dan lichtjes op het koffiebonenreservoir. Je kan ook het koffiereservoir schoonmaken of een andere koffiesoort proberen als de bonen te olieachtig zijn.

Wat moet ik doen als het ontkalken of reinigen van mijn koffiemachine niet goed werkt?

Oplossing 1 : de stroomtoevoer is onderbroken. Herhaal de handeling.

Oplossing 2 : gebruik de ontkalker in 0,5 liter water. Durgol en Descaler -ontkalker zijn compatibel met koffiemachines van Melitta.

Oplossing 3 : gebruik de app om oplossingen te vinden die specifiek zijn voor jouw machine.

Kan ik je helpen?
E-mail ons
Neem contact met ons op

Nog karakters